Friday, September 30, 2011

BUSINE$$ !!! Adakah ini Career sy??

                BIZNES!!!   
Pekara yg xpnah sy pkirkn smsa zman skol dlu..
Tme skol abik aliran sains, pastu msuk ipt abik archi then skg??
$kg ni sy ke arah biznes..slpas msuk klej then sy try mnta kje kt sbuah cmpny nie..
Company tu wat marketing..F2F marketing..
Sbnarnyer sy xmnat sgt marketing nie..                    
Just nk cuba kebolehan sy..xsangka mende yg sy xske sbnarnyer sy akan ske..
Dri A-Z byk menda sy bljar psal marketing or biznes la..
Kmhran komunikasi, body language, slang, ice contact,confindent n byk lg la yg sy bljar..
so, skg ni klau nk jmpe "stranger" sy xsegan dan xkekok lg..
Skg ni sy kje as consultant..kje bhg loan..
$o,mmg kne byk ckap la..org kata kne "bermulut manis"..
manis ke mulut sy ni..haha                
Yg pasti org ckap syuman sy mnis. (can c my dimple when i smile)
alhamdulillah, sy diberi kelebihan komunikasi..
jika komunikasi sy lmah mst sy kurg confident..
bergaul dgn manager atau org berpglman byk mnfaat..
dri c2 sy akan dpt skill n knowledge..
Sy ske bergaul dgn org yg pndai berkomunikasi ..
Org yg pndai berkomunikasi mudah didekati dan disukai oleh org rmai..
Skg mudah berkomunikasi dgn manager cuz ykin pd dri n xsegan bila brckp..
Kje skg agak best...Bos pun baek ngan sy..
we have some plan about biznes..

papepn, i luv biz so mucchhxxxx...
xske kje gov o kje gaji fix smpai ke tua..huhu
hopefully i can be success businessman in the future...amin....:)


Suratan Takdir

Manusia hanya mampu merancang, ttp segalanya ditentukan oleh kekuasaan Allah s.w.t..
itulah yg dpt sy ungkapkn..
Walaupn merancang akhirnya xjd jg..
itulah yg terjadi pd sy pd bln 9 nie..
sy dan kwn dri jepun merancang utk berjumpa..
kwn sy dtg ke malaysia semgu ..
so,kmi plan nk berjmpe..
dy dtg ke malaysia bln 9..
sy mendapat "miskol"..
pangilan sy xjwb tme tu cuz kje..
then,try call dy tp num itu dr telefon awam..
then we chat thru yahoo..
so,we set date to meet..
she,her friend from kl n i set appment 2 meet on sunday..
tp,dy ckap dy lwt..so jmpe la kwn dy dlu..
so,borak la ngan kwn dy 2..
indian guy..very smart guy..he can speak japanese very well..
tercabar plak cuz dy bleh ckap 4 bhsa iaitu hindu,melayu,english n japanese..
tp tme jmpe ngan indian guy ni kami berckap english je (english sy xla hebat sgt..huhu)
so,sy sruh la kwn india ni kol dy..ckap jepun..(fham ckit je ape yg dy ckap spt kombanwa,watakushi wa)
she said she otw to meet us..
but then the taxi driver send her 2 wrong place..
memang pnat mnggu ..
then dpt pesanan dr dy xdpt jmpe cuz taxi slh antar..
geram gler...dy xdpt jmpe..
the nx day i chat with her,the set to meet again..
dy akan kol utk berjmpe..
tp hari yg nk jmpe hujan lbt gler..
so,dy xdpt kol cuz xdpt kluar dr tmpt dy menginap utk mggnakn pblic phon..
memang ditakdirkn kami tidak dpt berjmpa..
ini kali ke-3 xdpt jmpe..very frustrated..
then sy buka emel..dy bg msg ini..


"amin because of rain i could not go out to call you but you not online, so i cannot contact you keep in touch by yhoo ..we miss this chance again tomorrow i return..i really angry to miss this time maybe next year we have chance to meet..anyway, its fate" .

                                                                maybe this is our fate.. we can't meet this time..hopefully we can meet next time..

setiap yg berlaku ada hikmat disbliknyer..
Allah telah mengatur stiap petemuan dan perpisahan..
sy reda walaupn xdpt berjmpe wlaupn byk kali pluang tuk jmpe..
ini dinamakan takdir..
manusia tidak boleh melawan takdir
walaupn apa2 yg berlaku harusla reda kpd ketentuanNya

Monday, September 19, 2011

Manchester United vs Chelsea


Manchester United 3   Chelsea 1
Scorer: Smalling (8)                           scorer: torres
Scorer: Nani (37) 
Scorer: Rooney (45)


Tak sia2 menyokong psukan M.United selama ini.
Smlm pg tgok bola ngan mber kt luar..
B4 game M.U vs Chelsea smpt tgok game Manchester City..kptusannya seri..
Game start kul 11-12.30..berbaloi tdo lwt cuz M.U mng..3-1 plak 2..
sptutnya byk gol M.U leh skor..Rooney gagal sempurnakan penalti..terjtuh plak 2..haha
Gooolll..itula sorakan pada awal minit pemainan iaitu seawal 8min..mmg bgus btul sepakan young  n smalling 
yg bijak melepaskn dri lalu menanduk msuk pd mnit awal itu..
Gol yg nani jaringkan amatlah cntik cuz dy 'olee'pemain chelsea b4 jringkn goalll...yeahhaa..
last goal dijaringkan oleh rooney hasil bola yg mengelirukan pnjga goolll chelsea..
Apa2pn ucapan tahniah sy ucapkn kpd torres setelah menghasilkn golll slps kemarau gol slma 8bln di chelsea..
Inilah gol ke-2 Torres slma 9bln di Chelsea..lolx
Smbil tgok bola smbil on9 la smlm..
org tgok kt tv sy tgok on9 kt tnet nie..
spe yg mau tgok live football leh rujuk kt sy nt..
hopefully M.United trus gah smpai fnal game..aminnn
glory,glory,glory Man.united..
video

Wednesday, September 14, 2011

Berkurun bercinta, tp tak kahwin2 jg

Hr ini bangun awl kul 5.. Bgun awl cuz terdengar coretan si betty kt tv.. Tjuk perbincangan tersebut spt diatas.. Org skg ni kbykan bercinta sblm kahwin.. Sy stju dgn beliau..tp yg dibncangkn bkn lah bertapa indah cinta b4 khwin tp bertapa indhnye bercinta lpas khwin.. yup..stju lg bercinta lpas khwin lbih indh dr b4 kwin.. knpa??sbbnyer cinta lpas khwin lbih mulia dr b4 khwin.. dpt menhidarkn dari berlaku sumbg mahram dan dosa2 kpd golongan yg blm khwin.. bg mereka yg da lme bercinta pula cpt2 la khwin.. bak kata mereka dlm rancangan ini,bercinta bak rak,last2 xkwin jg.. so,spe yg akan menyesal?? Kemahiran komunikasi amatlah pnting dlm sesuatu perhubungan.. Ini kerana setiap pasangan perlu berkomunikasi dan jika pasangan tersebut tidak mempunyai persamaan dlm berkomunikasi jgnlah truskn hbungan tersebut.. Ia amat penting utk mnruskn hbgan di dlm alam rumahtgga.. So, mahirkn diri anda dengan kemahiran komunikasi.. Jgnla asyik fikir psal kecantikan rupa shj jika anda tidak pndai utk berkomunikasi dgn seseorg.. cantiklh kemahiran komunikasi anda dahulu ye..
Fikir2kn dan marilh tgktkan ketakwaan.. ^-^

Tuesday, September 13, 2011

glory2 manchester united..

session 2011/2012 dinanti oleh smua pmnat bola..
btw, team yg sy skong mstla man.united..
thun ni bez cuz byk player2 muda join M.U..
dat the bez thing for me cuz new players can make da game more competative..
permulaan yg baek tuk musim ni..
for me rooney mmg da bez player musim ni..
so kte saksikan game 4 dis season...


video video

Friday, August 19, 2011

TEMU-DUGA utk SEMUA


Temuduga Sbg “Calon Jenazah”
Semua Akan Dikehendaki Hadir Tanpa Sebarang Pengecualian

Kekosongan Jawatan:
  1. Ahli Syurga Dari Awal.
  2. Ahli Neraka Dari Awal.
  3. Ahli Neraka Sementara .. Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.

Empat Ganjaran Lumayan (Khas Untuk Jawatan 1)
  1. Nikmat Kubur.
  2. Perlindungan Di Padang Mahsyar.
  3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
  4. Syurga Yang Kekal Abadi.

Tarikh Temuduga:
Bila-Bila Masa Secara Adhoc Bermula Dari Saat Membaca Iklan Ini.

Lokasi Temuduga:
Di Dalam Kubur (Alam Barzakh).

Kelayakan:
  1. Anda Tidak Perlu Bawa Siji-Sijil,Termasuk Sijil Saham Termasuk Saham Internet.
  2. Anda Tidak Perlu Bawa Pingat , Mercedes Mata Belalang Atau Kad Kredit.
  3. Anda Tidak Perlu Bawa Wang Atau Harta Serta Emas Yang Anda Kumpul.
  4. Anda Tidak Perlu Berparas Rupa Yg Cantik, Hensem Atau Berbadan Tegap Atau Seksi.
  5. Sila Bawa Dokumen Asal Iaitu : Iman Dan Amal Serta Sedekah Jariah Sebagai Sokongan.

Panel/Penemuduga:
Mungkar Dan Nakir.

Enam Soalan Bocor:
  1. Siapa Tuhan Anda?
  2. Apa Agama Anda?
  3. Siapa Nabi Anda?
  4. Apa Kitab Anda?
  5. Di Mana Kiblat Anda?
  6. Siapa Saudara Anda?

Cara Memohon:

Anda Cuma Perlu Menunggu Penjemput Yang Berkaliber Untuk Menjemput Anda. Ia Akan Menjemput Anda Pada Bila-Bila Masa Saja (Mungkin Sekejap Lagi). Ia Akan Berlembut Kepada Orang-Orang Tertentu Dan Akan Bengis Kepada Orang-Orang Tertentu. Ia Diberi Nama Izrail.

Aku menyintaiMu


Bismillahirrahmaanirrahim...

Ya Allah jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu

Ya Muhaimin, jika aku jatuh hati,izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu...

Ya Rabbana ,jika aku jatuh hati jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu.....

Ya Rabbul Izzati ,jika aku rindu ,rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan Mu....

Ya Allah ,jika aku menikmati cinta kekasihMu janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu

Ya Allah ,jika aku jatuh hati pada kekasihMu jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu....

Ya Allah jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu..









KISAH DUIT UNTUK RENUNGAN SEMUA

Duit RM1 telah bertemu dengan RM50 dan bertanya: 

RM1: Oit,lama tak nampak, mana ko pergi? 

RM50: Aku pergi merata tempat. Pergi stadium tgk bola, Naik STAR Cruise, gi KL naik AirAsia, lepak One Utama, konsert2..tempat2 cam tuh lah. Eh, ko camner lak? 

RM1 : (menjawab perlahan seraya menunduk)Hmm..biasa lah.. Balik-balik tempat sama.. surau, masjid, surau... 
p/s: bilakah kali terakhir kita bersedekah kat masjid? tepuk dada..tanya iman...

Mengapa Aku Diuji?


Kenapa Aku Diuji?

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta”. (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Kenapa Aku Tidak Mendapatkan Apa Yang Aku Idam-Idamkan?
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui”. (Surah Al-Baqarah ayat 216)

Kenapa Ujian Seberat Ini?
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya”. (Surah Al-Baqarah ayat 286)

Rasa Frustasi?
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman”. (Surah Al-Imran ayat 139)

Bagaimana Aku Harus Menghadapinya?
“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung”. (Surah Al-Imran ayat 200)

“Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’”. (Surah Al-Baqarah ayat 45)

Apa Yang Aku Dapat Dari Semua Ini?
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. (Surah At-Taubah ayat 111)

Kepada Siapa Aku Berharap?
“Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal”. (Surah At-Taubah ayat 129)

Aku Tak Dapat Bertahan Lagi!
“Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir”. (Surah Yusuf ayat 87)

(Dari berbagai sumber di internet)

Jalan hidup kita tentunya tidak selalu indah sebagaimana yang diharapkan. Demikian juga dengan kadar iman yang naik dan bisa saja turun dengan drastisnya. Ujian tentunya bukan hanya selalu dibungkus dengan kesengsaraan saja bukan?, melainkan ia dapat dilukiskan dengan kesuksesan, prestasi, kebahagiaan dan lain sebagainya. Saat kita mengalami ‘kekosongan’ dalam melewati sebuah episode hidup, diri ini malah menjauh dari-Nya. Siratan rasa ketidakadilan akibat dari pengharapan dan cita-cita terbesar yang belum juga dikabulkan-Nya sering membuat kita  ‘ngambek’ berdemo dengan ‘mogok ibadah’. Padahal sikap demikian malah akan membuat kita semakin jauh dari-Nya bukan?

Ada apa dengan kehidupan kita? Mengapa kita selalu saja tertinggal dari orang lain dalam segala hal? Mengapa hidup tak seindah pengharapan? Mengapa teman-teman dan orang-orang di sekeliling kita selalu saja mudah mendapatkan apa yang mereka inginkan? Mengapa..mengapa dan mengapa. Tak kan habis pertanyaan-pertanyaan senada yang lahir dari hati ini. Kita tidak tahu, mungkin saja mereka juga mengalami hal yang sama dengan kita dan telah melewatinya dengan berdo’a, ikhtiar dan intropeksi diri dalam waktu yang kita tidak tahu berapa lama. Hanya saja mereka melewatinya lebih dulu dari pada kita.

Sahabat, apa yang membuat hati ini menjadi ternoda adalah karena kita terkadang memandang keberhasilan orang lain dengan sinis. Timbul iri hati dan cemburu akibat membandingkan diri yang jauh dibawah nya. Sudah seharusnya kita bisa menjadi sahabat untuk diri sendiri, berdamai dengan segala kekurangan dan keberhasilan yang mungkin saja masih tertunda. Menghujat diri sendiri dengan berbagai penyesalan dan menyalahkan diri tidak akan merubah segalanya menjadi lebih baik. Mulai sekarang mari katakan pada diri kita …

Wahai diriku, aku bahagia memiliki jiwa dan raga ini, aku bersyukur atas segala nikmat yang telah diberikan Allah kepadaku. Jika aku saat ini belum menjadi orang yang berhasil, maka aku tidak perlu bersedih dan kawatir, Allah pasti memiliki jalan yang mugkin saja berbeda dari orang lain untuk membuat hidupku menjadi lebih baik dan berarti. Jika bukan saat ini, mungkin esok atau lusa, minggu depan atau pun tahun depan. Tapi diriku harus jauh-jauh dari yang namanya kufur nikmat dan husnudzon terhadap Allah Swt dan selalu bersyukur dalam setiap keadaan. Wahai diriku, mulai detik ini jadikanlah makna dari ayat-ayat diatas menjadi penolong dan petunjuk hidupmu. Insya Allah, Dia akan selalu menyertai dan menjagamu dalam setiap denyut nadimu. Tapi ingat, semua itu harus disertai ikhtiar dan do’a. Betul? Let’s start it with Bismillah …” ^_^
Sepenggal curahan hati yang terlahir dalam tulisan diatas terinspirasi dari pengalaman hidup saya sendiri. Dimana saya pernah mengalami pasang surutnya iman disaat hati saya mengalami ‘kekosongan’ yang mungkin akibat dari cita-cita dalam hidup yang belum tercapai. Insya Allah artikel yang berisi ayat-ayat Al-Qur’an diatas dapat membesarkan hati kita bahwa kita hidup tidak sendiri. Selalu ada Allah dalam hati dan hidup kita dan Allah tidak akan membiarkan Hamba-Nya dalam keterpurukan yang berkepanjangan. Alangkah baiknya jika mulai sekarang kita menjadikan diri sebagai pribadi yang selalu bersyukur atas segala nikmat yang telah kita rasakan. Jangan terlalu memandang ‘keatas’ yaitu orang-orang yang nikmat hidupnya melebiihi kita. Kita sering lupa bahwasanya masih banyak saudara-saudara kita yang hidup nya jauh dari kemapanan, serba kekurangan dan lain sebagainya. Akan ada jalan keluar bagi hamba-Nya yang mau berusaha merubah nasib dan Allah swt telah memberi jalan dan petunjuk hidup yang telah diatur-Nya dalam Al-Qur’an agar hidup kita menjadi tentram. Sebagaimana firman Allah Swt : “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi kalau kalian kufur, ingatlah sesungguhnya azab-Ku amatlah pedih “  (QS   Ibrahim :7 ). Sesungguhnya syukur itu adalah mengagungkan Allah Yang Memberi Nikmat, yakni mengukur nikmat-Nya agar kita tidak menjauhi diri dan tidak bersifat kufur. Insya Allah hal tersebut dapat kita raih dengan senantiasa berdo’a dan ikhtiar dalam memperbaiki diri untuk menjadi pribadi yang dicinta dan disayang Allah swt dan Rasulullah serta selalu dalam kesyukuran baik dalam suka maupun duka.

Wallahua’lam bishawab.

Ya Allah, ampunilah hamba yang telah berprasangka buruk terhadap-Mu,
bukakanlah pintu ampunan bagi hamba yang kian gersang hatinya ini,
jamah dan siramilah jiwa raga ini dengan hidayah, cinta dan kasih sayang-Mu,
agar kefuturan yang selama ini kian menguasai diri dapat terlepas dari belenggunya..
Amiiin..

Friday, August 5, 2011

LIFE @ NASAD (APPCO GROUP)


July 2009-Ogos2011
ini la kerjaya sy di nasad sdn bhd yg terletak di jalan raja chulan..
Nasad ini adlh sbuah syarikat di bwh appco asia group..
Time join company ni xbpe taw sgt psl hal2 mrketing..
Slpas dpt kje c2,sy pn mula la knal dengan dunia biznes o org pgil sale la..
Byk gler pglman yg sy dpt dlm cmpany ni..
2 thun tmph sy berkerja dicni..rmai org tnyer npe stay lme..
wat is ur tagget??itu la yg sllu sy dgr..
byk gak offer kje dpt tme kje kt nasad ni tp sy tolak..
maklumla time 2 tgh masyuk..haha..
dpt gak bli brg2 yg sy impikan..yg plg bez dpt bli lappy juz smgu je punyer gaji..hoho
dlm company ni kami wat 3 devision..telco,credit card,n ape lg charity la mcm wwf n unicef..
Spnjg 2thun kje,3 produk sy wat..celcom,budimas utk chrity n laz b4 quit tm aka telekom..haha
Suka duka spnjg dlm cmpny ni..dri duet byk gler smpai la kepokaian..ahaha
btw,sistem yg ada dlm appco mmg bermanfaat tuk sy..
sy cnfdent tuk jmpe strangerz..xksah la klu nk speaking ngan foreigner pn..
3steps,5steps,n 8 steps akan ku gna xkira la dimana berkrje..
Sistem akan ku bukukan nt..ahaha
spe nk bljar psal marketing bleh tnyer sy k..
sy quit dr cmpny ni atas sbb politik n sbb2 lain lg ..xske la pltik ni,.

knangan di nasad @appco ttp ku igati..
kat cni terdpt picca sy time kt nasad@appco
 



Tuesday, July 26, 2011

renungan bersama (iman senilai 20sen)




Beberapa tahun dahulu, ada seorang Imam yang berasal dari Thailand telah dipanggil ke Malaysia untuk menjadi Imam tetap di sebuah masjid di Malaysia. Telah menjadi kebiasaan Imam tersebut selalu menaiki bas untuk pergi ke masjid.

Pada suatu hari, selepas Imam tersebut membayar tambang dan duduk di dalam bas, dia tersedar yang pemandu bas tersebut telah memulangkan wang baki yang lebih daripada yang sepatutnya sebanyak 20 sen.

Sepanjang perjalanan Imam tersebut memikirkan tentang wang 20 sen tersebut. "Perlukah aku memulangkan 20 sen ni?", Imam tersebut bertanya kepada dirinya. "Ah... syarikat bas ni dah kaya... setakat 20 sen ni.. nak beli tosei pun tak cukup", kata Imam tersebut.

Apabila tiba di hadapan masjid, Imam tersebut menekan loceng dan bas tersebut pun berhenti. Ketika Imam tersebut ingin turun sahaja daripada bas, tiba-tiba seakan-akan dirinya secara automatik berhenti dan berpaling ke arah pemandu bas tersebut sambil memulangkan wang 20 sen tersebut. "Tadi kamu beri saya wang baki terlebih 20 sen", kata Imam tersebut kepada pemandu bas tersebut.

"Owh... terima kasih! Kenapa awak pulangkan 20 sen ni.. kan sedikit je nilainya", pemandu bas tersebut berkata. Imam tersebut menjawab, "Wang tersebut bukan milik saya, sebagai seorang muslim saya wajib berlaku jujur".

Pemandu bas tersebut tersenyum, dan berkata, "Sebenarnya saya sengaja memberi wang baki yang lebih sebanyak 20 sen ni, saya nak uji kejujuran kamu wahai Imam. Saya sudah berkali-kali berfikir untuk memeluk Islam".

Imam tersebut turun dari bas dan seluruh jasadnya menggigil dan kesejukan. Imam tersebut berdoa sambil menadah tangan, "Astaghfirullah!!!, Ampunkan daku Ya Allah... Aku hampir-hampir menjual harga sebuah Iman dengan 20 sen!!!.

Sahabatku... Apa yang anda dapat daripada peristiwa di atas?

Ingatlah.. kita mungkin tidak melihat dan tahu kesan tindakan kita terhadap orang lain. Kadang-kadang manusia akan menganggap kita sebagai tingkap untuk melihat ke dalam dunia Islam...

Sesungguhnya pada diri Rasulullah s.a.w. itu terdapat contoh teladan yang baik.

"DUNIA sebagai ALAT, AKHIRAT sebagai MATLAMAT"

Semoga Bermenfaat!

Sunday, July 10, 2011

MELAYU

MELAYU
Oleh: Sasterawan Negara Usman Awang

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua'alaf bertakrif Melayu
(Setelah disunat anunya itu)

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
tanah sebidang mudah terjual

Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.
Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi

Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan

Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Segala yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka "

NUKILAN
Usman Awang


macam2lah..

KUALA LUMPUR, 9 Julai: Mula-mula Umno Barisan Nasional (UBN) berkata peniaga akan rugi dan jalan akan jadi jam dan sesak jika perhimpunan jalan diadakan di Kuala Lumpur.



“Kini polis menutup puluhan jalan, apakah ia tidak menyebabkan sesak?



“Apakah dengan tutup semua jalan, larangan masuk KL tidak merugikan peniaga?” soal Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam kenyataan kepada Harakahdaily.



Suasana gila yang diwujudkan sekarang akibat tindakan kerajaan dan juga pihak polis yang tidak konsisten dan membingungkan, kata Tuan Ibrahim menzahirkan betapa UBN jadi serba tak kena.



“Mula-mula dulu serang habis-habisan Bersih 2.0 dengan melemparkan pelbagai tuduhan liar sehingga tahap mereka dituduh pengkhianat, mengganggu, pemusnah negara dan lain-lain.



“Kemudiannya, selepas Agong bertitah, Perdana Menteri sendiri memberikan cadangan agar perhimpunan aman itu diadakan di stadium, pilih mana-mana stadium, bertempiklah sampai pagi pun kita tak halang.



“Sekarang apabila Bersih 2.0 memilih stadium, nada penipu mula zahir – Bersih 2.0 terus dituduh sebagai pertubuhan haram, tak ada permit, melanggar undang-undang lalu dikeluarkan satu perintah mahkamah senarai semua pimpinan yang dilarang memasuki Kuala Lumpur, dan mula menyekat kereta tertentu.



“Inilah tanda Umno Barisan Nasional semakin gila, gila yang tiada lagi ubat,” kata beliau dengan sinis.



Rakyat juga tertawa dengan gelagat UBN terhadap Bersih 2.0, yang disifatkan Tuan Ibrahim sebagai tanda jelas bahawa parti pemerintah tersebut berada dalam kini keadaan betul-betul panik bagaikan bakal dimusnahkan dengan pilihanraya yang bersih dan adil.



“Belum pernah dalam sejarah negara, ada rakyat sendiri tidak dibenar masuk dan bergerak bebas ke ibu kota dengan puluhan jalan ditutup, sekatan jalan raya di seluruh negara, stesen bas dipindah, permit bas dibeku, apa-apa yang kuning dilarang dan lebih kronik lagi semua polis, FRU dan tentera diarahkan untuk standby …’macamlah’ negara berada di ambang perang,” kata beliau.



Bahkan akhbar milik Umno, Utusan Malaysia hari ini turut menggambarkan suasana sedemikian dengan menggunakan 'KL darurat hari ini?' sebagai tajuk utama. 



Selain menutup puluhan jalanan, polis semalam turut mendapat perintah mahkamah untuk menghalang hampir semua pemimpin tertinggi PAS termasuk dalam 91 individu untuk berada di ibu negara hari ini untuk perhimpunan aman di Stadium Negara.



Putrajaya juga bertindak untuk menutup Puduraya untuk sementara waktu mulai tengah malam semalam dan dipindahkan ke lokasi lain dipercayai untuk menghalang perhimpunan Bersih 2.0.



Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Syed Hamid Albar memaklumkan pihaknya tidak akan mengeluarkan lesen sementara kepada bas kilang dan sekolah ke Kuala Lumpur.



Justeru itu, bas-bas ke utara dan timur akan beroperasi di perhentian Jalan Duta manakala bas-bas ke selatan pula akan bergerak dari Terminal Bas Bersepadu di Bandar Tasik Selatan.



Selain Hentian Puduraya, warga Kuala Lumpur boleh menggunakan perkhidmatan bas di Hentian Jalan Duta, Terminal Bas Bersepadu di Bandar Tasik Selatan dan Hentian Pekeliling.



Dengan ketakutan melampau yang ditunjukkan muktahir ini, Tuan Ibrahim berkata UBN kini boleh diibaratkan sebagai orang sakit tenat yang baru sahaja dimaklumkan oleh doktor yang hayatnya hanya ada beberapa bulan saja lagi.



“Bayangkan 'pesakit' hanya menghitung saat dengan penuh ketakutan dan kengerian - itulah realiti kepada reaksi Umno Barisan Nasional terutamanya Umno hari ini,” selar beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, sambil menyeru rakyat untuk ‘membungkus’ UBN yang gila ini pada Pilihan raya Umum ke 13 supaya ia tidak meracau lagi.



Sementara itu, polis menutup puluhan jalan yang menghala ke pusat bandaraya mulai jam 12.01 tengah malam tadi iaitu Lebuh Raya Seremban-Kuala Lumpur/Istana Baru, Jalan Sungai Besi/susur bulatan Sungai Besi dari arah Seremban, Bulatan Sungai Besi, Jalan Sungai Besi/Bulatan Pudu, Bulatan Pudu/Jalan Pudu, Bulatan Pudu/Jalan Pasar, Jalan Kajang/Bulatan Sungai Besi.



Jalan Chan Sow Lin/Jalan Tun Razak, Jalan Cochrane/Jalan Tun Razak (Jalan Pasar), Jalan Tun Razak/Kondo Ezora, Kondo Ezora/susur Jalan Sultan Ismail, Jalan Imbi, Bulatan Kampung Pandan, Jalan Selatan, Susur Jalan Tun Razak/Bukit Bintang, Lampu isyarat Jalan Tun Razak/Jalan Bukit Bintang, Jalan Kampung Pandan/persimpangan bertingkat ke PD 92, Jalan Tun Razak/Jalan Kia Peng, Jalan Tun Razak/Jalan Eaton, Jalan Tun Razak/Persiaran Stonor, Jalan Tun Razak/Lorong Kuda, Jalan Tun Razak/susur Jalan Ampang (Esso).



Jalan Tun Razak/Jalan Ampang, Jalan Tun Razak/Megan Phileo, Jalan Tun Razak/Jalan Yap Kwan Seng, Jalan Tun Razak/terowong KLCC, Jalan Tun Razak/Perkeso, Jalan Tun Razak/Jalan Raja Muda Abdul Aziz, Jalan Tun Razak/parking IJN, Jalan Tun Razak/Bangunan IJN Baru, Jalan Tun Razak/Padang Bola HKL, susur Tun Razak/Bulatan Pahang, Bulatan Pahang, Jalan Genting Klang/terowong Bulatan Pahang, Jalan Pekeliling/Stesen Bas Pekeliling, susur Pekeliling/Jalan Ipoh, Jalan Ipoh/Jalan Rahmat.



Jalan Tun Razak/Jalan Tun Ismail, Jalan Tun Razak/susur Jalan Kuching, Jalan Tun Razak/susur PWTC (Sekolah Maxwell), Jalan Tun Ismail/susur Jalan Kuching (susur Kiblat), Jalan Tun Ismail/Jalan Putra, Jalan Putra/Jalan Raja Laut, Jalan Pahang/Jalan Raja Muda Abdul Aziz/Jalan Tuan ku Abdul Rahman.



Jalan Mahameru/susur Parlimen, Jalan Duta / susur Jalan Parlimen, Jalan Mahameru / Susur Parlimen (Muzium Negara), Jalan Mahameru/susur Wisma Tani, jejambat Wisma Tani, Jalan Mahameru/susur Carcosa, susur Jalan Damansara/Jalan Travers, Jalan Bangsar/Jalan Travers, Jalan Travers/Jalan Damansara (Balai Travers Lama), Jalan Kl Sentral/Muzium Negara, Jalan Klang Lama/Lebuh Raya Persekutuan, Jalan Klang Lama/Salak Expressway (pusingan U), Lebuh Raya Persekutuan/Jalan Syed Putra, susur Jalan Tun Sambanthan/Jalan Sulaiman, Jalan Sulaiman (KTM). -hd




Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2011/07/gambar-terkini-bersih-dah-berjaya.html#ixzz1RgxQVTvC